Pages



Wednesday, March 18, 2009

lagu Agnes 'ALLAH peduli' haram(Artikal dari Berita Harian Online)


Selangor haramkan lagu Agnes Monica
Oleh Rafidah Mat Ruzki
fidahruzki@bharian.com.my

Agnes Monica

Lirik guna kalimah Allah rujuk Tuhan agama lain

SHAH ALAM: Lagu berjudul Allah Peduli nyanyian artis Indonesia, Agnes Monica diharamkan di Selangor berikutan penggunaan kalimah Allah dalam lirik lagu berkenaan bagi menggambarkan Nabi Isa.

Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (Mais), Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa, menegaskan tindakan mengikut peruntukan undang-undang akan diambil jika lagu itu dimainkan di negeri ini atau sebarang perbuatan menggunakan kalimah Allah sebagai menggantikan atau menggambarkan Tuhan bagi agama lain.

"Siasatan akan dilakukan oleh pegawai bertauliah dan jika sabit kesalahan, tertuduh boleh dikenakan denda RM1,000," katanya pada sidang media di sini, semalam.

Isu lirik lagu Allah Peduli nyanyian Agnes yang beragama Kristian itu pernah disiarkan menerusi ruangan hiburan akhbar Metro Ahad, 8 Mac lalu.

Lagu itu dipenuhi kalimah Allah sehingga ke ayat terakhir yang menyebut 'Tak akan pernah dibiarkannya ku bergumul sendiri sebab Allah Yesus ku mengerti'.

Mohamad Adzib berkata, sejak 1988 sudah ada peruntukan undang-undang yang mengawal penggunaan kalimah Allah bagi agama selain Islam dan tidak ada sebab mengapa halangan penggunaan kalimah Allah bagi agama selain Islam perlu dipersoalkan.

Ditanya mengenai penggunaan kalimah Allah bagi merujuk kepada Tuhan bagi agama lain selain Islam oleh pihak tertentu, Mohamad Adzib berkata perkara itu membabitkan tauhid serta tafsiran dan ia dikhuatiri boleh mengelirukan akidah umat Islam.

No comments:

Post a Comment